Det finns de som anser att de bästa målen är utmanande, men realistiska (challenging goals). Och så har vi företag som exempelvis Google och Apple som förespråkar orealistiska och mer krävande mål (stretch goals).
Stretchmålen har mycket tack vara Google's OKR vunnit mark de senaste åren, men i januarinumret av Harvard Business Review kan vi i artikeln The Stretch Goal Paradox läsa att stretchmål är missförstådda, felanvända och väldigt sällan framgångsrika.
Orealistiska och krävande mål använda på fel sätt kan göra medarbetarna rädda och ängsliga, det kan döda motivationen och i slutändan skada prestationerna.
Därför ska två kriterier vara uppfyllda för att stretchmål ska var rätt vägval: det ska gå väldigt bra för verksamheten och det ska finnas resurser över. Med andra ord är djärvt risktagande ett smart val om du redan är framgångsrik och stark.
Artikeln erbjuder ett enkelt analysramverk för dig som chef för att bedöma om det bästa för din verksamhet/dina medarbetare är stretchmål. Eller inte.
Foto: © Sensay
15 02
– Alla kan fatta dåliga beslut – men inte vid upprepade tillfällen, deklarerade Magdalena Andersson som sin ”enkla ledarskapsfilosofi”. Med den som grund backade hon… Fortsätt att läsa->
25 01
Jag kan begripa om det spontant inte känns lockande att ta sig an TV-serien Makten, som just nu sänds på SVT. Men ett tio timmar långt drama om det norska socialdemokratiska partiet… Fortsätt att läsa->
Läs alla blogginlägg i arkivet