Logo aktuellt erbjudanden press nyhetsbrev om chefshuset kontakt Hem tipsa facebook linkedin






2020 är året då emojis fick allmän spridning även på jobbet

De har mer än 20 år på nacken, men affärshistoriker och lingvister kommer markera 2020 som året då emojis fick stor allmän spridning och solitt fäste även i arbetslivet.

Att ��användandet skulle explodera samma år som vi akut fick vänja oss med omfattande hemarbete och social distansering har sina naturliga förklaringar.

“Deploying the colorful smileys and ideograms serves as a parallel act of communication -"an informal visual dialogue, that assures the recipient that, no matter how stressful or confrontational a situation might be, everyone involved is still human and means well.
Marcel Danesi, professor of semiotics and linguistic anthropology at the University of Toronto and the author of The Semiotics of Emoji

Neurovetenskapen har identifierat att bilder hoppar över språkprocesstegen och i stället tar ett snabbspår till känslodelarna av hjärnan. Samtidigt berikar de kommunikationen på sätt som bokstäver och siffror inte kan.

Under coronapandemin har emojis varit ett kraftfullt lägesmätningsverktyg för chefer att snabbt få koll på hur måendet är i medarbetargruppen som arbetar på distans. Och det med en ärlighet och nyansering som ord och bokstäver knappast skulle ha gett. För hur-är-läget-frågan på kontoret renderar sällan svar som: 
 
I viss affärskommunikation är emojis fortfarande tabu, men i övrigt har deras fäste under 2020 blivit starkt och stabilt. Samt växande.

Läs mer i Inc. artikeln “Face It: Emojis Are Vital in Business”.
 


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

Foto:  ©  Mizkit