Logo aktuellt erbjudanden press nyhetsbrev om chefshuset kontakt Hem tipsa facebook linkedin






Fyra lästips på temat svåra samtal

Svåra samtal på distans
Människor kommunicerar bäst när de är på samma plats samtidigt och ansikte-mot-ansikte, och normalt skulle vi chefer aldrig komma på tanken att genomföra ett svårt samtal via Skype, Teams eller Loop. Men just nu är det fint lite som är normalt, så digitala möten kan vara enda möjligheten även för svåra samtal. Läs mer i Harvard Business Review-artikeln ”How to have difficult conversations virtually”.

Genomföra svåra samtal när du är konflikträdd
Tipset till chefer som av konflikträdsla undviker eller avstår svåra samtal är att försöka sluta tänka på att bli omtyckt, och istället fokusera på att vara nyfiken och respektfull. Ytterligare tre viktiga saker är; avstå inte, lyssna mer och prata mindre, samt våga tala klarspråk. Läs mer i Harvard Business Review-artikeln ”How to Have Difficult Conversations When You Don’t Like Conflict”.

Förberedelser inför svåra samtal
Alla har en naturlig aversion mot svåra samtal, och bra sätt att dämpa oron och höja samtalsresultatet är solida förberedelser i tre steg: 1) Tänk igenom olika scenarios, 2) skriv manus och 3) öva med en chefskollega/HR. Läs mer i Forbes-artikeln ”Dealing With A Difficult Conversation”.

Känn igen känslomässiga ledtrådar i svåra samtal
Ändrat tonläge, nervöst skratt, ändrad ögonkontakt, snabb accept eller användandet av ordet ”men”. Människor lämnar känslomässiga ledtrådar när de pratar, och förmår du fånga upp dem och anpassa det svåra samtalet därefter ökar det dina chanser att samtalet ska landa bra. Läs mer i The Psychology Today-artikeln ”Dealing With A Difficult Conversation”.


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

Foto: kozorog