Logo aktuellt erbjudanden press nyhetsbrev om chefshuset kontakt Hem tipsa facebook linkedin






Hur och när ge vägledning för att inte bli en detaljstyrande chef?

Den mikromanagerande chefen är lika bekant som ökänd, och ingen av oss vill bli en detaljstyrande chefsplåga. Att hantera balansgången mellan medarbetarnas behov av råd och vägledning men också autonomi är därför en utmaning för de flesta. Extra knepigt kan det vara om chef och medarbetare inte ses i vardagen.

Enligt en ny forskningsstudie som presenteras i Harvard Business Reviews januari-februari-utgåva så behöver fyra förutsättningar vara på plats innan råd och vägledning från chefen ens kan bli aktuellt: 
 
Dina medarbetare 

  • behöver veta att du är villigatt erbjuda stöd och hjälp
  • behöver känna sig bekväma med att fråga/ta emot om det.

Du som chef behöver ha 

  • en grundläggande förståelse för medarbetarnas arbete och utmaningar
  • tid och energi att ge stöd och hjälp.


Nästa fråga är hur och när du ska erbjuda stöd och hjälp utan att bli destruktivt detaljstyrande? Enligt forskningsstudien är följande strategi att rekommendera: 
 
1) Timing
Planera så att din hjälp och vägledning kommer när medarbetarna är redo för det. Att jobba förebyggande eller att gripa in så snart något känns osäkert är inte den klokaste vägen.

Studien visade att när chefer gav råd och vägledning efter att problemet hade dykt upp istället för innan så uppskattade och förstod medarbetarna råden och vägledningen bättre. Det ledde i sin tur till att de faktiskt tillämpade dem och gjorde ett bättre resultat än de som fick instruktioner och råd innan. 
 
2) Tydliggör att din roll är att stödja och hjälpa
Gör klart att du inte går in för att utvärdera, döma eller ta över, men för att stödja och hjälpa. Det bygger den psykologiska trygghet som människor behöver för att söka och faktiskt ta emot hjälp. 
 
3) Anpassa din involvering – intensitet och frekvens – till medarbetarnas specifika behov
Vad behöver din medarbetare; intensiv vägledning här och nu eller löpande vägledning över längre tid?

För mer läsning, konkreta tips och caseexempel läst Harvard Business Review artikeln How to Help (Without Micromanaging).


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.