Logo aktuellt erbjudanden press nyhetsbrev om chefshuset kontakt Hem tipsa facebook linkedin






6 ord och fraser du som chef vill undvika under svåra samtal

Det finns alltid en orsak till att chefsvardagens svåra samtal är just svåra. Och som stressad och pressad är det lätt att säga fel saker, med utfallet att det blir än svårare.

Följande misstag är lätta att göra men inte alls omöjliga att undvika:
 
1. Utgå från att egna ståndpunkter är självklara
Undvik: ord som uppenbarligen, tydligen, utan tvekan med mera. 
 
2. Överdrifter
Undvik: fraser som “Du… aldrig…” och “Du… alltid…”.
 
3. Berätta för andra vad de borde göra
Undvik: frasen “Du borde…” och säg hellre ”En möjlighet…”, ”Har du tänkt på…” eller ”Du kanske vill fundera över…”. 
 
4. Skylla sina känslor på andra 
Undvik: fraser som “Jag blev så arg när du…” eller ”Det gjorde mig så besviken att du…”.
 
5. Ifrågasätta någons karaktär eller integritet
Undvik: att säga att du anser att det personen har gjort är ”fel”, ”oprofessionellt”. eller ”oetiskt”. Att istället exempelvis säga ”Det strider mot företagets riktlinjer”, ”Det krockar med företagets värderingar” eller ”Det undergräver folks förtroende för dig…” ökar sannolikheten för ett gott samtalsresultat.
 
6. Och säg aldrig: ”Det är inte personligt”/”Ta det inte personligt”.

För fördjupning kring ämnet och fler konkreta exempel läs The Harvard Business Review artikeln “Words and Phrases to Avoid in a Difficult Conversation”.
 


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

Foto: © nataba