Logo aktuellt erbjudanden press nyhetsbrev om chefshuset kontakt Hem tipsa facebook linkedin






Chefstrenden vi gör klokt i att stoppa

Massuppsägningar som fenomen skapades av industrikoncerner under 1800-talet, för att hantera säsongsväxlingar och konjunkturnedgångar. Men redan i slutet av samma århundrade hade effektivitetstappet som följde dessa ständiga uppsägningar och nyanställningar drivit mellancheferna att – tillsammans med arbetarrörelsen – leda utvecklingen mot en mer stabil arbetsstock. Normen blev jobbstabilitet. 

På 1970-talet blomstrade massuppsägningarna upp igen som ett verktyg för att hantera konkurrens och/eller företagets överlevnad. Ytterligare femtio år senare har stora uppsägningar blivit ett permanent inslag på arbetsmarknaden. Inom techsektorn har exempelvis företag som Google, Facebook, Zoom, Twitter och Salesforce bara under de senaste månaderna skickat hem hundratusentals anställda. 

En uppsägning är en av de tio hemskaste och mest stressframkallande händelserna i en människas liv, men även de som får stanna påverkas negativt. Engagemang och produktivitet blir lidande. Därför är det helt avgörande att vi som chefer och arbetsgivare sköter uppsägningsprocessen så schysst och humant som möjligt. 

En ny chefstrend inom just techsektorn är att företag som Google, Twitter, Facebook och Salesforce säger upp anställda via mejl. Det är förödande för alla anställdas –  berörda och kollegor som inte fick mejl (just den dagen...) – engagemang och produktivitet. Med andra ord är det även förödande för verksamheterna.

I Forbes-artiklen ”Forget Zoom Layoffs. Job Cuts By Email Are Tech’s Latest Digital Pink Slip” kan du läsa mer om hur vd:arna försvarar sina massmejlsutskick, och hur de sågas av experterna. 

 


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje vecka Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

Foto: ©Соболь Александр