Logo aktuellt erbjudanden press nyhetsbrev om chefshuset kontakt Hem tipsa facebook linkedin






Dålig organisationskultur – chefers sex varningssignaler

En dålig organisationskultur kan ha en starkt negativ påverkan på medarbetarengagemang och produktivitet liksom det kan stöta bort kunder – det är ingen nyhet. Men kombinationen sociala medier och medarbetares växande vilja att öppet prata om det de inte tycker fungerar på arbetsplatsen har numera gjort den interna organisationskulturen till en offentlig angelägenhet.

Chefer idag bör därför vara extra vaksamma på varningssignalerna om en kultur på nedgång. En nyligen släppt studie visar att det främst är följande sex saker man ska vara uppmärksam på:
 
(1) Otillräcklig investering i människor – chefer och medarbetare – samt deras utveckling

(2) Brist på ansvariggörande ökar sannolikheten för att anställda inte följer verksamhetens värderingar och att man inte rapporterar icke önskvärt beteende

(3) Brist på mångfald, jämställdhet och inkludering – från högsta ledningen och neråt i organisationen

(4) Klandervärt och dåligt beteende i högsta ledningen

(5) Höga krav på lönsamhet och tillväxt på bekostnad av sunda värderingar och god etik

(6) Otydlighet gällande värderingar och etisk standard uppstår när värderingar – som ska vara en ledstjärna för anställdas beteende – inte finns, inte är kända, inte görs möjliga av processer och system eller inte efterlevs av ledningen.
 
För konkreta företagsexempel och fler beskrivningar kolla The Quartz at work-artiklen “The 6 major signs that a company’s culture is in trouble” och Harvard Business Review-artiklen "6 signs your corporate culture is a liability"


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

 Foto: Halfpoint