Logo aktuellt erbjudanden press nyhetsbrev om chefshuset kontakt Hem tipsa facebook linkedin






Värst drabbade av informationsbördan är chefer

Vi är alla bekanta med begreppet och företeelsen information overload. Informationsöverbelastning är vår chefsvardag, men enligt vetenskapen på bekostnad av välmående och tillhörande produktivitet. 

Informationsvolymen brukar få skulden, men det finns en annan aspekt som är ännu mer belastande: information burden – informationsbördan. Problemet är alltså inte främst volymen av information, men i vilken utsträckning informationen är svår att ta till sig och förstå. Enligt en artikel i Harvard Business Review är information burden definierad som information som är:

Duplicerad: 57 % av medarbetare och chefer bedömer att de ofta mottar samma eller liknande information flera gånger. 

Irrelevant: 47 % av medarbetare och chefer uppger att informationen de får från verksamheten inte är relaterad till deras dagliga arbete.

Kräver en intensiv ansträngning: 38 % av medarbetare och chefer säger att det krävs extra ansträngning och arbete att hålla sig ajour med mängden information som de mottar på jobbet. 

Inkonsekvens: 33 % av medarbetare och chefer upplever att informationen de får från verksamheten ofta är inkonsekvent eller krockar med annan intern information.

Konsekvensen av allt detta blir att medarbetare och chefer i genomsnitt kastar bort 3 timmar och 27 minuter per vecka på att hantera informationsbördan. Gruppen som sliter långt över genomsnittet är just chefer. 

För djupare läsning och konkreta tips för att få ner informationsbördan på jobbet, läs Harvard Business Review-artikeln ”Reducing information overload in your organisation”

 


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje vecka Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

Foto: © photoschmidt