Logo aktuellt erbjudanden press nyhetsbrev om chefshuset kontakt Hem tipsa facebook linkedin






Årets medarbetarsamtal – coronastyle

De årliga utvecklings- eller medarbetarsamtalen är i vanliga fall knepiga för såväl chefer som medarbetare, men i år bjuder covid-19 på en extra utmaning. Hur mycket ska du som chef ta hänsyn till pandemin i din bedömning, och hur säkerställer du att medarbetarnas olika förutsättningar kommer med i betraktningen?

Enligt en artikel i Harvard Business Review har experterna följande tips:

Reflektera över syftet. Är det att identifiera hög-, mellan och lågpresterare? Eller är det att stärka företagskulturen och -värderingarna? “You’re still trying to help your employees become as strong as possible.”

Tänk igenom dina bedömningskriterier. Är det fortfarande relevant att bedöma medarbetarnas prestation mot mål som sattes före coronapandemin? Om inte, så kan bättre kriterier vara dina medarbetares förmåga att lära och utvecklas, samt uthållighet, anpassningsförmåga och samarbetsskicklighet.

Visa medkänsla och fundera på att pausa prestationsgraderingen. Dina medarbetare har sannolikt haft olika förutsättningar och upplevelser under pandemin. Ta hänsyn till det i prestationsbedömningen. Ge en berättande utvärdering som har högt instruktionsvärde; det här har du gjort bra och det här kan du jobba på.

Samla annan typ av data. Om dina medarbetare har jobbat hemifrån har du inte lika mycket data/information att luta dig mot som normalt. Det ökar risken för att du blir partisk; dina stjärnmedarbetare har presterat på topp och dina mer strävande medarbetare har fallit igenom. Var medveten om dina fördomar och sök alternativa källor till information.

Var varsam med lågpresterarna och översvallande med dina högpresterare. Om inte tidigare är det här tillfället att försöka förstå varför medarbetare underpresterar. Ge dem utrymme och en bestämd tidsperiod att komma på banan igen, innan du går på den tuffa linjen. Var mer generös än någonsin med uppföljning, feedback och uppskattning till dina högpresterare, så de håller sitt engagemang uppe och så du får behålla dem.

För fördjupning och två caseexempel – utvecklingssamtal med en högpresterare och en lågpresterare – läs Harvard Business Review-artikeln “How to do performance reviews remotely”.


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

Foto:  © julie