Logo aktuellt erbjudanden press nyhetsbrev om chefshuset kontakt Hem tipsa facebook linkedin






Ständig tillgänglighet hyllas, men baksidan är att vi inte får jobbet gjort

Trenden med ständig och galet frenetisk realtidskommunikation är långt ifrån ny, men har fått en rejäl skjuts i och med coronapandemin och ökningen av distansarbete. Dock har vår strävan efter snabbhet och tillgänglighet gjort oss mindre produktiva och vi får mindre gjort.

Tiden vi spenderar i interaktion med andra har ökat dramatiskt de två senaste decennierna och studier visar att det inte är ovanligt att det slukar 80 procent av arbetstiden. Det blir många timmar i möten och med mejl varje dag, och en genomsnittlig Slack-användare får också dagligen iväg 200 meddelanden. Konsekvensen blir att arbetsdagen struktureras kring möten, och när luckor erbjuds utförs eget arbete okoncentrerat med ena ögat på mejl och chatt. Att göra ett meningsfullt arbete och känna välmående blir omöjligt eftersom 

  • man hela tiden avbryts
  • tillgänglighet prioriteras framför produktivitet
  • man upplever mindre kontroll över sin arbetssituation och blir reaktiv – vilket skapar onödig stress
  • omedelbara svar leder till lägre kvalitet på dialogen
  • det blir svårare att koppla av från jobbet.


Lösningen enligt en artikel i Quartz at Work är att öka den asynkrona kommunikationen och drastiskt dra ner på den synkrona kommunikationen.

Asynkron kommunikation: när vi skickar ett meddelande utan förväntningar på omedelbar respons.
Synkron (realtid) kommunikation: när vi skickar ett meddelande och mottagaren processar och responderar omedelbart; exempelvis i möten och “instant messaging” som i chatt och mejltrådar.
 
Fördelarna med ett (mer) asynkront arbetssätt och hur du tar ditt team dit kan du läsa mer om i Quartz at Work-artikeln “When it comes to team communication, faster isn’t always better”


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

Foto: © Tierney